Klacht indienen

Klacht indienen

Het kan zijn dat u niet tevreden bent over een kredietverstrekker waar u mee in zee bent gegaan. U heeft als consument, net als de kredietverstrekker rechten en plichten omtrent de overeenkomst die u bent aangegaan. Maar het kan gebeuren dat uw verwachtingspatroon omtrent een krediet of een ander financieel product niet is wat u er van verwacht had.

Eerst contact met de kredietverstrekker

Het is van belang dat u zo snel mogelijk contact opneemt met het bedrijf die u een financieel product heeft geleverd. Wanneer u dit telefonisch doet is het raadzaam om direct ná het telefoongesprek het verloop van het gesprek te bevestigen per e-mail. Zo kunt u later aantonen waar het gesprek over is gegaan. Kiest u meteen voor een dialoog per e-mail, bewaar deze e-mails dan goed en plaats ze bij voorkeur in een aparte map op uw computer, zodat u ze op een later tijdstip weer tevoorschijn kunt halen.
Nog een andere tip wat betreft een correspondentie per e-mail is om elke e-mail die u verstuurt een unieke titel mee te geven. Wanneer u dus reageert op een bericht van het desbetreffende bedrijf verander dan de titel naar iets unieks. Dit maakt later terug zoeken een stuk eenvoudiger.

U komt er samen niet uit

Het kan gebeuren dat u er nog onderling overleg niet uit bent gekomen. Laat de kredietverstrekker in een laatste bericht nog weten dat u het met de gang van zaken niet eens bent en uw klacht bij de instanties die daar over gaan zal deponeren. Vervolgens wacht u nog een paar dagen om te kijken of er nog een reactie komt. is dit niet het geval, dan gaat u een stap verder en gaat u uw klacht formuleren bij de instanties die door de overheid in het leven zijn geroepen om financiële producten in de gaten te houden en klachten af te handelen. Over het algemeen zijn hier geen kosten aan verbonden.
Zorg dan wel dat u een dossier hebt opgebouwd. Dit kan bestaan uit e-mail verkeer, referenties aan telefonisch verkeer en voorwaarden en contracten die u hebt gekregen.

Waar kan ik met mijn klacht terecht

Afhankelijk van uw klacht kunt u bij de volgende instanties terecht.
U kunt zich wenden tot het AFM als uw klacht een algemene is. Bijvoorbeeld een bank of andere financiële instelling die u niet goed voorlicht, of onwaarheden vermeld. Er wordt geen procedure gestart, maar er wordt door het AFM bekeken of het bedrijf in kwestie zich aan de regels houdt.

Kifid

U gaat naar het Klachteninstituut financiële dienstverlening (Kifid) als u een procedure wilt opstarten. Het Kifid zal zich gaan buigen over uw klacht en een bindende uitspraak doen. Volgt u deze weg, dan kunt u daarna geen zelfstandige juridische procedure meer opstarten.

Rechtsbijstandverzekering

Heeft u een rechtsbijstandverzekering, stel deze dan meteen op de hoogte, wellicht kunnen zij u helpen met juridisch advies.

Juridische procedure

U kunt zelfstandig een juridische procedure op gaan starten. Let wel dat u dan waarschijnlijk met een advocaat te maken krijgt en daarnaast met kosten voor de griffie. Ook kan het lange tijd duren voordat er een uitspraak gedaan wordt. Het is een vrij kostbare procedure die nog eens extra duur kan worden als u de rechtszaak verliest, dan draait u immers ook op voor de kosten van de tegenpartij.